- Práce s přírodním materiálem
- Ruční šití
- Balení dárků
- Batikování
- Práce s korálky
- Práce s papírem
- Práce s drátem
- Literatura
Práce s přírodním materiálem
Aranžování rostlin
- Co je aranžování rostlin?
- Historie aranžování květin
- Nářadí, nádoby a pomocný materiál
- Rostlinný materiál
- Techniky aranžování a základní aranžérské styly
- Kompoziční estetické prvky a principy aranžování
- Galerie obrázků
- Literatura
Co je aranžování rostlin?
Aranžování řezaných a suchých rostlin je jejich záměrné uspořádání podle určitých kriterií a pravidel. Obor zabývající se aranžováním rostlin se nazývá floristika.
Historie aranžování květin
Počátky současných forem aranžování květin lze najit již ve starověkých kulturách Egypta, Řecka a Říma, Persie a Sýrie. Květiny byly důležitou součástí různých náboženských obřadů, ale i světských slavností, zdobily se jimi příbytky i chrámy. Současné úpravy rostlin ovlivňuje japonská ikebana. Tato úprava rostlin využívá růst rostlin a jejich tvary ke zdůraznění krásy jednotlivých květů. Upoutává jednoduchostí a nápaditostí. Japonské aranžérské umění se však nepřebírá beze změny, přizpůsobuje se životnímu stylu evropských zemí.
Nářadí, nádoby a pomocný materiál
Mezi nezbytné pracovní nástroje patří nůžky, kleště, ořezávací nože, lepidla na fixaci materiálů, vosků, sešívačky, vrtačky, tavná pistole, pilky na dřevo a kov.
Nádoby jsou také důležitou složkou aranžování. Nádoba (váza, mísa), do které kytici uložíme často ovlivňuje její životnost a charakter. Nádoby by měly být stabilní, měly by naprosto zabraňovat unikání vody, měly by být čisté a neobsahovat žádné chemikálie apod. Nádoby mohou být vyrobeny z plastu, skla, kovu, dřeva apod.
obr. autor
nahoru
Pomocný materiál - technický a dekorační - pomáhá vytvořit zamýšlenou kompozici.
Technický materiál přispívá k zajištění kompozice po technické stránce. Nejčastěji je třeba k přípravě konstrukcí, při prodlužování a vyztužování květů, zhotovování různých podkladů, atd. Někdy může současně plnit i funkci dekorační a estetickou. Např.: barevné drátky, okrasné provázky, aranžérská hmota (florex, oasis), aranžérský ježek (kenzan), jehlice, spony, atd.
Pomocný dekorační materiál slouží většinou pouze k dekoraci, např. různé stuhy, provázky, lýka, korálky, peří, textilní a papírové manžety a další zajímavé doplňky.
Rostlinný materiál
podle významu v úpravě se rostlinný materiál dělí na:podle výšky a rozměrů se květiny, případně i listy rozdělují:
- řezané květiny, např. karafiáty, růže, tulipány, polní květy
- doplňkovou zeleň, např. asparágus, ozdobné trávy
- ostatní rostlinný materiál, např. suché větvičky, mechy, lišejník, sláma, seno, sisalová a kokosová vlákna
- lineární květiny - jsou zpravidla ty, které do kompozice vkládáme jako první
- ohniskové květiny - bývají obvykle ty, které celému aranžmá vévodí
- výplňové květiny - jsou ty, které vyplňují prázdný prostor a rovněž podtrhují barvu a strukturu celé kompozice
Techniky aranžování a základní aranžérské styly
Při aranžování rostlin je důležité zvolit nejvhodnější techniku tvorby aranžmá.
Technické postupy se dělí na tyto části:
- přípravné techniky: ohýbání a tvarování, přetáčení okolo své osy, nalomení, navazování, navlékání, prodlužování stonků, vyztužování, vatičkování, začištění páskou, voskování, lepení a laminování.
- hlavní techniky: volné vkládání rostlin do nádob, vázání, vypichování, skobičkování apod.
- závěrečné techniky: slouží k dotažení celého díla do úspěšného konce
Současná floristika zná tři základní aranžérské styly: dekorativní, vegetativní a formálně lineární.
V dekorativním stylu převládá zdobnost, bohatost a plnost, vegetativní styl je přirozený a růstu rostlin přizpůsobený druh aranžování, ve formálně lineárním stylu je kladem důraz na formu (tvar, velikost, barvu) rostliny či její části a na průběh linií.
nahoru
Kompoziční estetické prvky a principy aranžování
Estetika je nauka, která se zabývá poznáváním a hodnocením podstaty krásy, vnímáním pocitů a dojmů z uměleckých a přírodních výtvorů.
Estetické prvky ve floristice jsou komponenty, které můžeme jednotlivě hodnotit, posuzovat, vnímat. Jejich nositeli jsou rostliny a jejich části, pomocné dekorační a technické materiály, nádoby atd. K základním estetickým prvkům patří:
- Bod - těžiště kompozice (v nádobě, pod nádobou, nad nádobou, vedle nádoby)
- Linie - skupina bodů určitého směru tvoří linii - horizontála, vertikála, diagonála
- Tvar - kruhový, půlkruhový, horizontální, trojúhelníkový
- Textura - uspořádání povrchových částí a detailů povrchů pozorovaných předmětů.
- Struktura - lze ji definovat jako složení, členění či konstrukci
- Světlo a stín
- Barva - je důležitá při aranžování. Řídíme se dle barevného kruhu.
- Barvy, které leží v kruhu naproti sobě, se hodí jedna ke druhé. Když se zkombinují, navzájem se zvýrazní a dohromady působ živým, energickým dojmem.
- Barvy, které spolu na kruhu sousedí, nebo jsou si podobné, působí vyváženým dojmem.
- Jednobarevná čili monochromatická koncepce, která využívá jednu barvu, avšak v různých odstínech, působí na člověka také uklidňujícím dojmem.
- Vícebarevné či pestré kompozice jsou živé a působí radostně, rozjásaně. Kompaktní celistvosti se zde dosahuje pečlivou volbou vhodných struktur a tvarů.
- Zelená barva v přírodě platí svým způsobem také za barvu neutrální, dokáže spojit květiny odlišných barev, tvarů i struktur.
obr. autor
nahoru
Estetické principy jsou jakási nepsaná, avšak obecně platná pravidla, podle kterých s jednotlivými prvky pracujeme tak, aby vzniklo líbivé dílo. K nejčastěji uplatňovaným principům ve floristice patří:
- Rytmus a metrum - princip opakování
- Harmonie - soulad
- - Vhodný rostlinný materiál aranžujeme do vhodné nádoby.
- - Barevné květy v kompozici vhodně kombinujeme. Barvy, které se doplňují a spolu ladí, leží v barevném kruhu proti sobě. Nekombinujeme více jak 4 barvy květů a 4 druhy rostlin.
- - Úpravy se nepřeplňují, dbá se, aby vynikla krása jednotlivých květů.
- - V úpravě se nemíchají okrasné rostliny s planě rostoucími, např. gerbery nebo růže s lučními rostlinami.
- Kontrast - vnáší do kompozice dynamiku, napětí, oživení (příliš mnoho kontrastu může vyvolávat chaos.)
- Proporcionalita
- - Kytice ve váze má být vyšší než váza. Vyváženost úpravy ve váze určuje poměr mezi výškou vázy a délkou stonku nejvyššího květu od hrdla vázy: tento poměr bývá 2 : 3, 3 : 5 a 5 : 8. Je-li váza vysoká např. 30 cm. nejvyšší květ má být ve výšce 45 nebo 50 anebo 48 cm nad jejím hrdlem.
- - Vyváženost úpravy v misce udává poměr mezi šířkou misky a délkou stonku nejvyššího květu nad miskou; tento poměr bývá 1 : 2. Je-li miska široká např. 20 cm, nejvyšší květ má být 40 cm nad jejím okrajem.
- - Volí se lichý počet květů; působivé jsou úpravy ze tří květů vytvářejících vrcholy nepravidelného trojúhelníku.
- - První rostlinu můžeme umístit do nádoby tak, aby svírala se svislou osou kompozice úhel přibližně 15° a napíchneme ji na kenzan nebo do florexu.
- - Druhou rostlinu aranžujeme ke svislé ose přibližně pod úhlem 45° a třetí pod úhlem 75° (viz obr.).
- - Kompozici z rostlin umístěnou doprostřed stolu aranžujeme tak, aby byla vzhledná ze všech stran - např. do tvaru koule nebo kužele. Kompozici určenou ke stěně aranžujeme jako jednostrannou.
obr. RADMILA DYTRTOVÁ a kolektiv: Pěstitelství, FORTUNA 1997
nahoru
- Optická rovnováha
- - Květy a prvky velké a barevné umisťujeme v těžišti kompozice. Květy světlé, poupata a malé prvky aranžujeme po obvodu.
Galerie obrázků
obr. autor
Literatura
nahoru
- www.ucebnicefloristiky.cz
- Pěstitelství pro 6. - 9. ročník ZŠ, Nakladatelství Fortuna 2006
- Pěstitelské práce v 7. ročníku, Státní pedagogické nakladatelství Praha
- Aranžování umělých květin - Marcianne Millerová
- Velká kniha sušených květin - Tatiana Kuťková
- Květiny - Malcolm Hillier