Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226

Člověk a svět práce - 7. ročník - Vedení domácnosti, pěstitelské práce a chovatelství

Údržba oděvů Ruční práce Byt a jeho uspořádání Úklid bytu Úvod pěstitelství Pěstování rostlin Zelenina Okrasné rostliny Literatura

Úvod pěstitelství


Proč se učíme pěstitelství?

Hlavním úkolem vyučovacího předmětu pěstitelství je seznámit žáky se záležitostmi souvisejícími s pěstováním zeleniny, okopanin, květin, ovocných stromů a keřů, se složením, zpracováním a ochranou půdy.
Půda má rozhodující význam pro kvalitu rostlin konzumovaných lidmi. Je tedy třeba vědět, jaké látky do ní dodat, jak ji zavlažovat a obdělávat, aby byly dosaženy příznivé výsledky.
Seznámení se s pěstováním známých i méně známých druhu zeleniny nebo ovoce je důležité pro zdravu výživu lidí. Pokusy lze ověřit, jaké podmínky pěstované rostliny pro svůj optimální vývin potřebují. Je také třeba sledovat nové vědecké poznatky v oboru pěstitelství a dalších souvisejících oborech a přizpůsobovat jim běžnou praxi.

Jedním ze základních požadavků spokojeného člověka je vytvoření zdravých a příjemných životních podmínek. Nejdůležitější složkou v prostředí jsou zelené rostliny, zvláště stromy, keře a trávníky, dále okrasné květiny, které jsou pro nás nepostradatelné ze zdravotních, hospodářských a estetických důvodů. Naučit se vytvořit tyto příjemné podmínky životního prostředí a dbát o ně je povinností každého z nás. Mnohé z vás možná natolik zaujmou některé pěstitelské práce, že v této oblasti najdou svoje příští povolání. Jiní si při pěstitelské práci odpočinou po úplně odlišné tělesné či duševní činnosti. Obsah učiva je doplněn o chovatelství drobných a domácích zvířat.



nahoru

Školní pozemek

Nejlépe vyhovuje pozemek s rovným terénem, nezastíněný vysokými stromy nebo budovami. Nejvýhodnější tvar je obdélníkový tvar s poměrem stran 1:2 - 1:3. Základním předpokladem pro úspěšnou práci na pozemku je dobrá půda. Mezi základní vybavení školního pozemku patři oplocení, zdroj vody a nářaďovna s pracovním nářadím.




skolni pozemek skpoz

obr. autor



nahoru

Pracovní nářadí na zahradě

naradi

obr. autor

nahoru

Hygiena práce

Při práci s půdou je důležité, abychom byli očkováni proti tetanu. I drobná oděrka může být při styku s půdou vstupní cestou pro infekci. Z tohoto důvodu každý úraz (i drobný) hlásíme učiteli a požadujeme jeho ošetření.
Po práci venku i v učebně si umyjeme ruce mýdlem. Zvláště před jídlem je to nezbytné. Při kontaktu s rostlinami léčivými a jedovatými věnujeme hygieně rukou zvýšenou pozornost. Při práci nikdy nejíme. Vodu na zahradě nepijeme. Výpěstky konzumujeme po umytí pitnou vodou a, jen po svolení učitele. Žáci trpící alergií na některý z pěstovaných druhů rostlin oznámí tuto skutečnost učiteli předem.



Vhodné oblečení

Pro práci na zahradě se oblékneme podle počasí, a to do pracovního nebo staršího sportovního oblečení. Důležité jsou pohodlné boty, které se mohou zašpinit, ale dostatečně chrání nohy před zašpiněním. Neméně důležitá je pokrývka hlavy a pracovní rukavice. Tyto pracovní pomůcky by měl mít každý své vlastní. Půjčováním se přenášejí různé kožní nemoci.



Bezpečnost při práci

Při pěstitelských pracích je velice snadné se zranit nejen při práci samotné, ale i při špatném přenášení nářadí i při jeho ukládání či vydávání.
Nářadí se skladuje v nářaďovně (kůlně) a je srovnané na svém místě na stojanech nebo v bednách (nářadí s krátkou násadou). Do nářaďovny nevstupuje každý. Nářadí vydává a ukládá služba určená učitelem nebo učitel sám. Nářadí nosíme podél těla pracovní částí směrem k zemi; pokud jdou žáci ve dvojicích, drží nářadí ve vnější ruce. Nářadí nenosíme přes rameno, mohli bychom zranit spolužáky za námi.
Při práci s nářadím dodržujeme mezi sebou dostatečné odstupy. Na zahradě odkládáme nářadí na vyhrazené místo. Pokud nářadí položíme na zem, musí být otočeno hroty a ostřím k zemi. Pokud nářadí opřeme o stěnu, strom, plot apod., otáčíme nářadí hroty a ostřím k opoře.
Při práci s nářadím s krátkou násadou pracujeme sehnuti a přitom může dojít ke zranění např. přílišným rozpřahováním motyčkou.
Při práci s nožem si dáváme obzvlášť pozor, abychom se nezranili. Nůž používáme k řezu květin při aranžování, při vegetativním množení rostlin. Pro práci používáme nůž se zaoblenou čepelí. S nožem neběháme. Pokud nůž přenášíme, držíme ho v připažené ruce podél těla. Pokud se budete věnovat nácviku štěpování dřevin, používejte ostrý roubovací nůž a na ruce, ve které nůž při práci držíte, si předem zalepte palec náplastí s polštářkem. Šikmý řez roubu se provádí proti palci. Palec je náplastí chráněn.



nahoru

Provozní řád školního pozemku

    1. Na školní pozemek přicházejí a z něj odcházejí žáci pod vedením učitele.
    2. K práci na školním pozemku se žáci oblékají do pracovního obleku a vhodné obuvi. K osobní hygieně používají vlastní ručník a mýdlo.
    3. Obleky a tašky odkládají žáci v šatně nebo na určeném místě.
    4. Vstup do nářaďovny je povolen jen žákům, kteří mají službu.
    5. Při práci žáci nespěchají, aby nebyla ohrožena jejich bezpečnost.
    6. Práce na školním pozemku vyžaduje soustředěnost žáků.
    7. Žáci šetří nářadí a pomůcky používané při vyučování pěstitelským pracím.
    8. Při práci a přenášení nářadí musí žáci dodržovat pokyny a poučení učitele o bezpečnosti při práci, aby nedošlo k úrazům.
    9. Žáci pracují na místě určeném učitelem, bez souhlasu učitele je nesmějí měnit.
    10. Každé, i menší poranění, hlásí žáci učiteli.
    11. Na pracovišti udržují žáci čistotu a pořádek.
    12. Po skončení práce služba žáků překontroluje a uloží nářadí a pomůcky.
    13. Po úklidu a uložení nářadí žáci hodnotí spolu s učitelem průběh vyučovací jednotky.
nahoru